Lekcja 48. „Have sth. done”


„Have sth. done” (Causative Have) używamy gdy chcemy podkreślić, że dana czynność jest wykonywana dla nas przez kogoś innego. Causative Have jest pochodną strony biernej.

W języku polskim może to wyglądać w następujący sposób:

Strona czynna: „Mechanik naprawia mi samochód w serwisie w tym momencie”

Strona bierna: „Mój samochód jest naprawiany w tym momencie przez mechanika”

Causative Have: „Naprawiają mi samochód w serwisie w tym momencie”

 

HAVE  something DONE  (Mieć coś zrobione)

 

Uwaga! „Havew zależności od czasu gramatycznego ulega zmianie.

 

1.  Present Simple

polski: Naprawiają mi samochód w serwisie co roku.

ang.: I have my car repaired in the garage every year.

  2. Present Continuous

polski: Naprawiają mi samochód w serwisie w tym momencie.

ang.: I am having my car repaired in the garage at the moment.

3. Past Simple   

polski: Naprawiali mi samochód w serwisie w zeszłym roku.

ang.: I had my car repaired in the garage last year.

  4. Past Continuous

polski: Naprawiali mi samochód w serwisie kiedy zobaczyłem….

ang.: I was having my car repaired in the garage when I saw….

5. Future Simple

polski: Naprawią mi samochód w serwisie w przyszłym tygodniu.

ang.: I will have  my car repaired in the garage next week.

6. Present Perfect

polski: Naprawiono mi właśnie samochód.

ang.: I have (just) had my car repaired.

7. Present Perfect Continuous

polski: Naprawiają mi samochód od 2 godzin.

ang.: I have been having my car repaired for 2 hours.

8. Future Continuous

polski: Będą mi naprawiać samochód o 14 dzisiaj.

ang.: I will be having my car repaired at 2 o’clock today.

9. Past Perfect

polski: Naprawili mi samochód zanim ….

ang.: I had had my car repaired before….

10. „To be going to”

polski: Zamierzają mi naprawić samochód w przyszłym tygodniu.

ang.: I am going to have my car repaired.

11. Czasowniki modalne

polski: Muszą mi naprawić samochód. (Muszę dać samochód do naprawy)

ang.: I must have my car repaired.

 

 

 

Skomentuj

