Lekcja 13. Dlaczego dodajemy „-ing” do czasownika


Końcówkę „-ing” dodajemy do czasownika wtedy, gdy chcemy podkreślić, że dana czynność nie została skończona (czyli jest niedokonana). Czasownikowi z końcówką „-ing” towarzyszy zwykle również odpowiednia forma czasownika „to be”.

W zależności od tego czy chcemy wyraźić czynność w teraźniejszości, przeszłości czy przyszłości i podkreślić, że ta czynność jest w trakcie wykonywania, może to wyglądać w następujący sposób:

1. Teraźniejszość: Robert ogląda TV w tym momecie –  Robert is watching TV at the moment.

2. Przeszłość: Robert oglądał TV wczoraj o 19.00Robert was watching TV at 7 yesterday. (gdybyście wczoraj o 19 zadzwonili do Roberta to on byłby wtedy właśnie w trakcie oglądania telewizji czyli czynność też nie skończona bo mu przerwaliście oglądanie – pamiętamy, że myślimy o czynności, która była w trakcie trwania ale w przeszłości.)

3. Przyszłość: Robert będzie oglądał TV jutro o 19.00Robert will be watching TV tomorrow at 7. (gdybyście zadzwonili do Roberta jutro o 19 to się okaże, że właśnie ogląda telewizję. Mówimy tu o czynności, która będzie w trakcie trwania w pewnym konkretnym momencie w przyszłości.)

4. Przeszłość-Teraźniejszość: Robert ogląda TV od 20 minutRobert has been watching TV for 20 minutes. (To jest natomiast coś takiego, co używamy gdy chcemy pokazać, że zaczeliśmy coś robić w przeszłości – w naszym przykładzie 20 minut temu i robimy to do chwili obecnej. Innym dobrym przykładem może być zdanie „Piszę tę notkę na bloga już od 10 minut” – „I have been writing this note for my blog for 10 minutes”)

Pamiętamy, że mówimy tu o dodawaniu końcówki „-ing” do czasownika aby wyrazić czynności niedokonane (nieskończone). W jednej z następnych lekcji dodamy „-ing” aby utworzyć przymiotnik, który będzie pochodził od czasownika.

5 Comments

  1. eee ktoś wogóle nie umiał tego napisać… A może byś coś powiedział o tym czemy nieraz jest likeS np. She likes swimming…. No tego chciałem się najbardziej dowiedzieć! Żle tą strone ktoś napisał… Mi się przynajmiej nie podoba

  2. Hej, dzięki za opinie. Jestem otwarty na wszystkie uwagi i spostrzeżenia, które mogłyby pomóc czytającym. Oczywiście przy jednym zagadnieniu można poruszyć wiele wątków pobocznych ale próbóje się trzymać meritum lekcji. Będę pracował nad usprawnieniem i chętnie opublikuję komentarze, które będą pomocne w danym temacie.

  3. mnie np interesuje taka kwestia: jest sobie takie slowko co mi nie daje spac:) kid-zartowac, natomiast z ing brzmi kidding dlaczego te d sie podwaja, nie rozumiem

    1. jeżeli wyraz jest jedno sylabowy np: „kid”, „big” to gdy chcemy dodać końcówkę „-ing” do czasownika albo „-er” do stopnia wyższego przymiotnika, to w przypadku gdy, przed spółgłoską „d” jest samogłoska „i” a przed nią jeszcze kolejna spółgłoska „k” to wówczas podwajamy ostatnią spółgłoskę kid – kidding

      w przypadku przmiotnika „big” mamy spółgłoskę „g” przed nią samogłoskę „i” oraz znowu spółgłoskę „b” wówczas „big – bigger”. Należy pamiętać, że przymiotnik czy czasownik musi być jedno sylabowy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s