Lekcja 2: Podstawowe oznaczenia


Witam. Poniżej przedstawiam oznaczania lub skróty, którymi będę się posługiwał w trakcie naszych zajęć:

  1. czas.1 – oznacza:  czasownik w pierwszej formie czyli bezokolicznik (inaczej mówiąc jest to te czasownik, którego zawsze uczymy się w formie podstawowej np. biegać, skakać, jeść, pływać. Każdy bezokolicznik kończy się na „ć„)

  2. czas.1 + „s/es – oznacza: czasownik w pierwszej formie z dodaną do niego końcówką „- s lub – es”. Np.: eatswatches

  3. czas.1 + „ing – oznacza: czasownik w pierwszej formie z dodaną do niego końcówką „-ing”. Np.: eating, watching

  4. czas.2/czas. 1 „-ed – oznacza czasownikw drugiej formie czyli w formie przeszłej (oglądałem, jadłem, gotowałem) lub czasownik w pierwszej formie do którego dodajemy końcówkę „-ed”.  Wygląda to w następujący sposób:

watch – watched (oglądać – oglądałem) („-ed” dodajemy do tzw. czasowników regularnych-praktycznie większość)

write – wrote (pisać – pisałem) („wrote” jest właśnie tą „2” w oznaczeniu, takich czasowników jest kilkadziesiąt i trzeba niestety ich wszystkich nauczyć się na pamięć.) 

    5.   czas. 3/ czas. 1 „-ed – oznacza czasownik w trzeciej formie nazywanej Past Participle. (czasowniki w tej formie używa się w języku ang. dość często ale w mowie potocznej można się bez tej formy obyć.  Sam czasownik tłumaczymy podobnie jak formę 2, jest niewielka różnica – spójrzcie poniżej, ale pisze sie je zawsze razem ze słówkiem „have/has” tzw. operatorem.) Wygląda to następująco:

watch – have/has watched (oglądać – obejrzałem) NIE: oglądałem

write – have/has written (pisać – napisałem) NIE: pisałem

Skomentuj

